maandag 30 oktober 2017

Shiny lipgloss zelf maken

Zó mooi! Ik maakte zelf lipgloss: puur en zacht voor je lippen. Met 100% natuurlijke, biologische ingrediënten. Het is voedend, eetbaar en ik heb het niet op onze cavia uitgeprobeerd, dus  proefdiervrij. 
Zeker met de winter voor de deur is deze lipgloss ook te gebruiken als beschermende en voedende lippenbalsem. Dat die ook een glans geeft, is dan mooi meegenomen, toch?!


Mijn dochter heeft de lipgloss als eerste uitgeprobeerd en was gelijk mijn model. Van Fayes hand zijn vaker foto's op mijn blog te vinden en ik gebruik veel fototips van haar.
Deze lipgloss is trouwens zacht rood van kleur.

Lipgloss

      voor 3 potjes
Ingrediënten:
  • 1/2 tl bietenpoeder
  • 36 ml amandelolie
  • 6 g natuurlijke bijenwas 

Hoe pak ik het aan:
Ik kom straks even terug op de ingrediënten en waar je die kunt kopen.
Omdat je met kleine hoeveelheden werkt bij het maken van cosmetica, is het handig om een klein maatglas te gebruiken waarop je in milliliters nauwkeurig kunt aflezen. En een zuivere weegschaal waarop je in grammen kunt aflezen.
Ik gebruikte de verhouding 6 : 1 van olie op bijenwas.
Dit is een goed smeerbare verhouding. 
Doe de amandelolie in een klein, hittebestendig schaaltje of pannetje. Rasp de bijenwas of snijd in kleine brokjes. 

Voeg deze bij de olie.
Voeg ook het bietenpoeder toe.
Verhit de olie au-bain-marie.
Ik zet het pannetje in een stoompan en zorg zo voor verhitting.
De bijenwas moet volledig smelten en dit bereik je door er regelmatig in te roeren.
Pas op, breng het niet aan de kook!
Is de bijenwas volledig opgelost, neem dan het pannetje van de hittebron.
Je zult merken dat de bijenwas weer wil stollen als de temperatuur onder de smelttemperatuur van   64 graden komt.
Zet schoongemaakte potjes klaar en giet hierin de nog vloeibare en warme olie.
In de potjes zal het snel afkoelen en stevig worden.

De rode kleurstof is zwaar(der) en zal naar de onderkant van het potje zakken. Je kunt dit voorkomen door tijdens het afkoelen zachtjes te roeren of nog beter, te zwenken met het potje. Dan weer op de kop houden, dan weer recht.

En nu is je lipgloss klaar!
Uitproberen en smeren maar!

Snel en helemaal niet moeilijk te maken, hè?!
En zie je hoe shiny?!

Ik heb gekozen om zachtrode, of zo je wilt rozerode lipgloss te maken.
Deze zomer had ik, van een overvloedige oogst, zelf bietenpoeder gemaakt. Hier kun je lezen hoe ik dat heb gedaan als je het zelf wilt proberen.

Hoewel het niet zo moeilijk te maken is, is bietenpoeder ook te koop.
De goedkoopste versie kun je bij de AH vinden. Biologisch bietenpoeder in een potje van 180 gram.
Het kost dan 6,99. De - schrik niet - prijs per kilo is bijna 39 euro.

Om te variëren met de kleur, kun je ook andere stoffen toevoegen.
Wortelpoeder of bessenpoeder kun je vast ook maken en geeft weer een andere kleur.

Voor een donkerder kleur dacht ik aan het toevoegen van enkele druppels vlierbessensap of druivensap. Maar doordat je een vloeibaar product toevoegt, verandert wel de samenstelling van de lipgloss.
Waarschijnlijk moet je dan ook een andere verhouding tussen olie en was gebruiken.
Ik denk aan 7 : 1 maar dat is een kwestie van uitproberen......

Je hebt verschillende soorten olie die je voor deze lipgloss kunt gebruiken.
Ik koos voor amandelolie omdat het een heel veelzijdige olie is. Het heeft een licht nootachtige geur.
Het is geschikt als massageolie, maar combineert prima met andere ingrediënten in een crème of zalf.
 Het smeert makkelijk uit, is voedend en vooral ook geschikt voor een droge of jeukende huid. Het trekt redelijk makkelijk en laat de huid enigszins vettig aanvoelen. Het is niet zo duur en te koop bij de Tuinen of de Natuurwinkel.
Pas op: Heb je een notenallergie, dan kun je amandelolie beter niet gebruiken, zeker niet in lipgloss.
Je kunt ook kiezen voor:
  • sheabutter
  • zonnebloemolie 
  • sesamolie
  • kokosolie 
  • avocado-olie
Er zijn zoveel soorten olie, elk met een iets andere werking. Vergelijk rustig de verschillende goede eigenschappen van deze oliën met elkaar en kies wat bij je past.
Een goed artikel vond ik in de blog van Mirjam en Chantal
En natuurlijk kun je ook verschillende oliën met elkaar combineren.

De bijenwas gebruik ik sinds dit jaar, van mijn eigen bijen. Als je al langer meeleest, heb je dit al eens voorbij zien komen.
Bijen zijn een ijverig volkje en bouwen soms op de verkeerde plek. Zo verbinden ze soms ramen met de zijkant of bovenplaat van de kast. Dit moet ik wel verwijderen, maar is voor de bijen zelf niet nadelig. Al die kleine stukjes verzamel ik in een potje en is te gebruiken voor zalf of in dit geval deze lipgloss.
Bij de Tuinen kun je een potje kopen van 50 ml voor ongeveer 10 euro. En je kunt ook online bijenwas bestellen.
Maar...... het goede nieuws is dat je vanaf nu ook bij mij bijenwas kunt kopen. 
In kleine hoeveelheden, dat wel.... maar voor dit 'recept' heb je ook niet zoveel nodig.
En ik ben aanzienlijk goedkoper! Stuur me een berichtje als je hiervoor interesse hebt.

Nog een paar laatste foto's.....






 De foto's zijn niet allemaal even scherp, maar ik had wel een mooi en lief model. Thanks to Faye....

Geen opmerkingen: