woensdag 23 augustus 2017

Zelf sambal maken

Yeah! Dit stond al een tijdje op m'n to-do-list: zelf sambal maken!

En dit jaar heb ik zo'n overvloedige oogst aan pepers, dat ik makkelijk een potje vol krijg. M'n oudste zoon, die steeds meer sambal over en bij eet, heeft  - in februari al -  de pepers gezaaid. Ik maakte er deze sambal van. Even kijken hoe heet het kan....... en dan maak ik m'n eigen twist.
Want net als met andere gerechten, maakt elk 'huis'  haar eigen variant.

Zelf sambal maken op een rijtje.
Het proces: easy-peasy!
De ingrediënten: eenvoudig!
En het resultaat: on-ge-loof-lijk hot!

Houd jij van hot-hotter-hotst?
Dit is m'n recept:

Sambal à la Tamar

     Genoeg voor anderhalf potje
Ingrediënten:
  • 150 g rode (en groene) pepers
  • 1 kleine rode ui
  • 1 teentje knoflook
  • 1/2 tl balsamico azijn
  • 1,5 el ketjap manis
  • Snufje zeezout
  • 1/2 tl bouillonpoeder
  • zonnebloemolie
Hoe maak ik het klaar:
Ik zag bij andere recepten de waarschuwing om tijdens het snijden van de pepers bescherming te gebruiken. En ik besloot eens niet eigenwijs te zijn en inderdaad

keukenhandschoenen aan te doen.
Ik was er blij mee, want na het snijden van de pepers, deed ik ze weg en kon met schone handen in mijn ogen wrijven.
Begin dus met het wassen van de pepers, snijd het steeltje eraf en snijd verder de peper in z'n geheel fijn.


Peuter er geen zaadjes uit, sambal moet héét zijn.
Snipper de ui, pers de knoflook en doe alle ingrediënten, behalve de olie, bij elkaar in een hoge kom.
Gebruik liever geen trassi, hoewel dit in veel sambals voorkomt. Trassi is garnalenpasta en dat heeft je (vegan) sambal heus niet nodig Daarvoor in de plaats kun je kruidenzout of bouillonpoeder nemen.
Maak met de staafmixer alle ingrediënten fijn tot een puree. Je kunt het wat grover houden als je dit lekker vindt, of voor heel fijn gaan.

Verhit een scheut olie in een steelpan tot de bodem bedekt is.
Voeg de sambal toe als de olie heet is. Pas op, dit gaat spetteren!
Bak 4 tot 5 minuten op hoog vuur tot de meeste olie weg is.
Zorg voor schone, uitgekookte potjes, waar je de sambal in kunt bewaren.


Schep de 'hete' sambal in een potje en zet 'm op de kop weg.
De sambal kan in een gesloten potje buiten de koelkast bewaard worden.

Een deel van de sambal verhitte ik niet: verse sambal!
De kleur is prachtig, maar deze moet wél in de koelkast bewaard worden.
Deze sambal maakte ik toen we roti gingen eten.
De smaak was onovertroffen hot.
Zelfs voor m'n zoon een beetje tè...... 
hij nam gauw zijn toevlucht tot de sambal badjak (met toegevoegde suikers) uit de supermarkt.
Ha....... wacht maar tot die op is!

Heb je zelf geen pepers in je tuin?  Ik kan het me voorstellen........ ;)
Je kunt op de markt of bij een Turkse winkel vaak goedkoop aan pepers komen.
Het gaat dan gerust met zakjes van 500 gram over de toonbank.

Heb jij al je eigen sambal recept?
Altijd leuk.......


Geen opmerkingen: