maandag 13 maart 2017

Mijn favoriete dipsausjes

Heerlijke sausjes voor bij het gourmetten, broodjes falafel of bij de (winter)barbecue, maak je natuurlijk gewoon zelf!

De basis voor deze sausjes is een combinatie van mayonaise en biologische yoghurt.
Als je bewust amandelnaise gebruikt, (ei- en zuivelvrije mayonaise) kun je de yoghurt  vervangen door een schep sojayoghurt of een scheut sojaroom.

Met stip op nummer 1 staat bij de kinderen de knoflooksaus!
Niet moeilijk te maken en je kunt hem zo pittig maken als je zelf wilt. Als je 'm trouwens een dag van tevoren maakt, wordt het vanzelf pittiger, doordat de knoflook smaak zich meer gaat ontwikkelen.

Mijn favoriet is de mosterd-rozijnensaus. Je móet deze een keer geprobeerd hebben!

Erg simpel is de kerriesaus, maar wat heerlijk dat ik al verse bieslook in de tuin heb groeien! Die kan ik  gelijk gebruiken. Trouwens, knip bieslook liever, voor een beter en mooier resultaat.
De paprikasaus zie je wel op de foto, maar dat recept deel ik nu niet. Dan blijft er nog wat over voor een volgende keer......


Kies voor een goede, lekkere mayonaise, want dat is de basis voor je saus.
Ik maak mijn mayonaise zelf!
Kies ook voor een goede, biologische, dikke yoghurt.
Ik neem even grote schaaltjes. Op deze foto's zie je robuuste espressokopjes, wat ook prima kan.
Maak hierin je basissaus:
Twee eetlepels mayonaise en evenveel volle yoghurt.
Dit maakt het sausje frisser, wat dunner en minder vet.

Knoflooksaus

Ingrediënten:
  • 2 el mayonaise
  • 2 el volle yoghurt
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 el rauwe uisnippers
  • 1 el fijngeraspte kaas
  • evt. 1 el witte wijn
Hoe maak ik het klaar:
Maak eerst de basissaus door de mayonaise goed met de yoghurt te vermengen.
Pers de teentjes knoflook erboven uit.
Snipper een kwart ui heel fijn. Neem hiervan één eetlepel en roer dit door de saus.
Rasp op een fijne rasp een beetje belegen kaas. Roer ook hiervan één eetlepel door de saus.
Voeg eventueel een lepel witte wijn toe.
Let op dat de saus dan niet te dun wordt!
Lekkerrrr!

Mosterd-rozijnensaus

Ingrediënten:
  • 2 el mayonaise
  • 2 el dikke yoghurt
  • 1-2 tl fijne mosterd
  • 2 el rozijnen
  • 1 el gebakken uitjes (uit een potje)
  • 1 el witte wijn
Hoe maak ik het klaar:
Neem wat heet water en wel hierin de rozijnen ongeveer 10 minuten.
Roer de mayonaise en de yoghurt goed door elkaar voor de basissaus.  Roer de mosterd erdoor.

En ook de gebakken uitjes.
Laat de rozijnen uitlekken, dep droog en roer ze eveneens door het sausje.
Breng evt. op smaak met een lepel witte wijn.

Kerriesaus

Ingrediënten:
  • 2 el mayonaise
  • 2 el yoghurt
  • 1 tl kerrie
  • 10 sprietjes bieslook
Hoe maak ik het klaar:
Vermeng de mayonaise en de yoghurt voor de basissaus.
Roer het kerriepoeder hier doorheen. 

Neem wat verse sprietjes bieslook (hiep hoi, die komt bij mij uit de tuin!) en knip ze heel fijn boven de saus.
Voilà!
Klaar is ook je kerriesausje.
Deze sausjes zijn twee tot drie weken houdbaar in de koelkast.
Wij gebruikten deze sausjes bij het gourmetten.
Het geeft nét dat beetje extra!
Dat beetje sjeu......





Geen opmerkingen: