woensdag 27 januari 2021

Cinnamon rolls

Jippie! Ik heb een 'nieuwe' oven. Voor mij is 't ie helemaal nieuw en...... niet onbelangrijk: de bovenverwarming inclusief grill doet het weer èn de ovenwekker ook.
Wel zo handig!

Toen ik twee jaar geleden een kritisch rondje liep langs het schap van koekjes, cakejes en gebakjes van mijn supermarkt, kreeg ik steeds meer een afkeer van wat ik op de etiketten las. Allerlei E-nummers, geraffineerde bloem en vetten, kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Die geglaceerde, roze koeken, met smarties erop, spande de kroon: véértien (!)  E-nummers!
 Ik besloot voortaan alle koekjes zelf te gaan bakken.

Daar heb ik geen spijt van! Hoewel ik graag kook en mijn baksels regelmatig mislukten, heb ik een heleboel bijgeleerd. En er zijn weinig koekjes aangebrand. Nou hielp het wel dat de bovenverwarming op een gegeven moment kapot ging natuurlijk, ha ha.....;)
Nee, onzin..... maar vanaf die tijd ging mijn oven veel meer uren maken natuurlijk.
Met alle bijkomende voordelen zoals heerlijk vers gebak, niet alleen koekjes, maar ook  taarten. En die heerlijke geur in huis! Het water loopt je vanzelf in de mond.......

Nu ben ik een liefhebber van snel en makkelijk, dus vraag me niet zoiets klaar te maken als dat je bij 'Heel Holland bakt' ziet..... maar wat is bakken eigenlijk leuk!

Wat ik echt een goed recept vind, wat thuishoort in het rijtje: snel en makkelijk zijn Cinnamon roles oftewel: kaneelbroodjes. Bijkomend voordeel: er zit heel weinig suiker in.
Simpel, mooi en lekker.
En de smaak van kaneel vind ik passen  bij de herfst.
Net als al die kaneelstokjes die ik in de stoofpeertjes, de appelcompote en herfststukjes steek.


Cinnamon Rolls

            voor ongeveer 16 stuks
Ingrediënten:
  • 250 g volkoren meel
  • 220 g bloem
  • 30 g wijnsteenbakpoeder
  • snufje zeezout
  • 180 g boter
  • 2,25 dl sojamelk
              Voor de vulling:
  • 120 g zachte boter
  • 4 el lichtbruine basterdsuiker
  • 2 tl kaneel
               Voor het glazuur:

  • 75 g poedersuiker
  • 1 el kokend water

Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 190° C. Vet een bakplaat in met boter of olie. Doe de bloem, meel,  bakpoeder en het snufje zout in een kom en vermeng goed. Wrijf de boter met de vingertoppen door het meel. Maak een kuiltje in het midden en voeg bijna alle melk toe. Meng de ingrediënten luchtig tot een koel en zacht deeg verkregen is. Voeg evt. wat meer melk of wat meer bloem toe.
Bestuif een deel van het aanrecht, je werkblad en kneed het deeg glad. Rol het uit tot een rechthoekige lap van ongeveer 5 mm dik.

Neem voor de vulling een mixer en mix de boter met de suiker luchtig en romig.

Verdeel de vulling gelijkmatig over het deeg. Een mes is hierbij handig.
Rol de deeglap vanaf de lange kant op.

Snijd de rol met een scherp mes in stukken van ongeveer 3 cm. Leg de stukken met de snijkant omhoog op de bakplaat. Bak de rolletjes in 12 minuten goudbruin. Neem ze uit de oven en laat ze iets afkoelen.
Maak ondertussen de glazuur. Roer het water door de poedersuiker. Wees voorzichtig met het water en neem liever wat minder, het wordt snel te dun.


Besprenkel de Cinnamon rolls vervolgens met de glazuur
 Dit is genoeg voor ongeveer 20 stuks.
Ze zijn niet zo lang houdbaar, maar dat is voor het weekend vast geen probleem.
En omdat ze weinig suiker bevatten, neem je er toch gewoon nog één?!
Lekker!

Geen opmerkingen: