dinsdag 12 juli 2016

Pruimenchutney




Dit is echt de lekkerste chutney ever! Heerlijk bij een wijntje. Met een stukje brie en een toastje!


Mjumm....

Vorig jaar maakte ik vier kleine potjes: dit jaar dus zéven grote(re) potten.
Iedereen is er hier dol op!
Vandaag maakte ik een eerste potje open. Eigenlijk moeten de smaken wat langer intrekken, maar ik was zo benieuwd. Tegelijk maakte ik de fout om tegen de kids te zeggen dat ik pruimenchutney had. Een gejuich volgde evenals het wegkapen van de helft van de toastjes en de chutney. Werkelijk: het potje is al half leeg!!

Hoe ik aan de pruimen kom?








Natuurlijk van de pruimenboom die op de moestuin staat. Strikt genomen is die niet van mij.
Het is al een hoogbejaarde boom en nog gezaaid of geplant door de vorige bewoonster die nu ook hoogbejaard is.
 Met z'n drieën delen we de (opbrengst van de) boom. Vorig jaar herfst is de boom gesnoeid en ik moet zeggen, hij ziet er beter uit dan eerst, met name de vruchten.
De vogels vinden ze helaas ook lekker,
dus we delen de vruchten met nog meer.
Maar ik snijd lelijke plekjes gewoon weg en gebruik halve pruimen. Zeker in deze chutney, waarvoor ik gewoon een kilo pruimen nodig heb....... Het is even wat schoonmaakwerk, maar het resultaat is zó de moeite waard!!







Pruimenchutney

Ingrediënten:
  • 1 kg pruimen
  • 1 grote appel
  • 400 g rode uien
  • 150 ml druivensap
  • 200 ml balsamicoazijn
  • 1 tl pimentkorrels
  • 2 laurierblaadjes
  • 250 g geleisuiker
  • versgemalen zeezout
  • versgemalen peper


Hoe maak ik het klaar:
Begin met het azijnmengsel te maken. Doe de azijn, de pimentkorrels en de laurierblaadjes in een kleine pan en breng het aan de kook. Laat het op een matig vuur 10 minuten doorkoken, zonder deksel op de pan.
Was ondertussen de pruimen en maak ze schoon. Snijd de pruimen in kleine stukjes. Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd hem in kleine blokjes. Pel de uien en snijd ze in smalle ringen.

Doe de vruchten, uien, druivensap en het azijnmengsel in een pan en breng alles aan de kook. Laat dit tien minuten doorkoken en roer af en toe. Voeg dan de geleisuiker toe. Breng het dan opnieuw aan de kook en laat het drie minuten stevig doorkoken, onder voortdurend roeren.
Voeg zeezout en versgemalen peper toe. Zorg voor goed uitgekookte, schone potten. Spoel ze vlak voor gebruik nog om met kokend water.
Schenk of schep de hete chutney in de schone potten en zet ze op hun kop weg.


Je proeft heerlijk het zoete (suiker en pruimen) het zure (azijn) en het pittige (uien) van deze chutney.
In mijn eerdere blog over rabarberchutney  lees je nog meer over waar chutneys vandaan komen en andere wetenswaardigheden.



Deze chutney is minstens een half jaar houdbaar.
Maar dat gaan mijn potten niet meemaken......

Geen opmerkingen: