vrijdag 27 mei 2016

A great salad


Ik oogstte vanavond mijn eerste krop sla van buiten en maakte hem heerlijk klaar.
Deze sla heb ik zelf gezaaid, is van klein zaadje en klein plantje groot gegroeid.

Eerst gegroeid op de vensterbank, gehard in de kas en vervolgens vier weken geleden in de tuin gezet, onder een net in verband met de  vogels. Dat heet in tuinderstermen 'van de koude grond.'
Vandaag aten we deze sla en het was een feestje!

Ik laat jullie meegenieten van de manier hoe ik mijn salade het liefst klaar maak.
En dat is niet volgens de laatste trends. Oh nee..... 'less is more'  is bij deze salade niet aan de orde.
Het is gewoon: 'more is more'. Ik stop echt alles wat ik kan vinden en wat ik lekker vind in deze reuze-salade. En......... het is altijd lékker!!

Dit idee heb ik in mijn studententijd gezien bij mijn vriendin en dat inspireert me nog steeds.

Voor de kinderen is het ècht een feestje: ze mogen twee ingrediënten weggeven, die ze het minst lekker vinden. Dat wordt altijd met gejuich begroet, want normaal gesproken moeten de kinderen, wat de pot ook schaft, altijd hun bord leeg eten.

Ik geef vandaag geen recept, (alleen voor de dressing) maar allerlei opties, zodat ook jij je eigen salade naar wens en smaak kunt vormgeven.

Een (middelgrote) krop sla is de basis.
Ik vind dat er altijd komkommer en tomaten bij horen. Anders is het geen echte salade.

Wat bij mij nooit ontbreekt zijn zelfgebakken knoflookcroutons.
Deze maak ik van brood uit de diepvries en snijd ik bevroren in mooie blokjes. Ik bak ze in een koekenpan met boter, beetje olijfolie en een teentje knoflook, in plakjes gesneden. Ik bak ze op middelhoog vuur tot ze lichtbruin krokant zijn (regelmatig keren....) De knoflooksmaak is in de broodblokjes getrokken tijdens het bakken. Mmmmm

Wat er altijd in moet, zijn: blokjes kaas (feta, geitenkaas, belegen kaas). Dit tot verdriet van de oudste kinderen die echt géén kaaskoppen zijn. Dus de 'weggeef-regeling' komt hierbij goed van pas.

Gekookte eieren doe ik erdoor: in partjes of plakjes gesneden en meestal serveer ik ze bovenop de salade.

Wat er ook altijd bovenop geserveerd wordt, zijn krokant gebakken zonnebloempitten. Zonder olie of ander vet rooster ik ze even in een hete koekenpan. Dan bestrooi ik ze met versgemalen zeezout en wat paprikapoeder. In een glazen schaaltje laat ik het afkoelen.....

Deze keer deed ik er ook de volgende ingrediënten in/bij:
  • een halve rode ui in ringen
  • zwarte olijven
  • zoetzure courgettesblokjes, ingemaakt (van mijn overvloedige oogst van vorig jaar)
  • een paar plukken alfalfa
  • een handje noten (walnoten, paranoten)
  • radijsjes
  • verse oregano
Ik varieer hiermee naar hartelust. Soms doe ik er een half potje mais doorheen, soms wat blaadjes spinazie of snijsla, gebakken vega-spekjes, zongedroogde tomaatjes, zilveruitjes of augurkjes......
Ik doe er nooit fruit doorheen. Fruit heeft een snellere vertering dan andere voedingsmiddelen en daarom combineer ik het nooit met ander voedsel. Ik eet fruit altijd en alleen op mijn nuchtere maag. Dat is het beste!
En natuurlijk doe ik er nooit vis of vlees doorheen.

Mijn favoriete dressing maak ik als eerste klaar in de schaal waarin ik ook de sla serveer.
Meestal ziet die er als volgt uit:

Tamars favoriete dressing

Ingrediënten:
  • 5 el olijfolie
  • 2 el vers citroensap
  • 1 tl milde mosterd
  • 1 el gembersiroop
  • 1/2 tl zeezout
  • 1 tl versgemalen peper
  • paar takjes verse kruiden (oregano) of een theelepel gedroogde
  • 2 el mayonaise (zelf gemaakt)
  • 1 klein teentje knoflook
Hoe maak ik het klaar:
Meng in de grote slakom olie en citroensap en pers de knoflook erboven uit. Voeg vervolgens de mosterd en alle andere ingrediënten toe. Goed en stevig roeren en klaar is je dressing.
In plaats van citroensap gebruik ik ook wel appelazijn en honing gebruik ik dan in de plaats van gembersiroop. Ik had nu ook nog een eetlepel walnotenolie toegevoegd.


Maar ik vind het reuze lekker.
Op onze grote, ronde buitentafel ligt een glasplaat, die kan draaien. Ideaal om wat door te geven.
Hier draaien de blokjes kaas en feta voorbij. Of mam er maar wat af wil pakken.
Ja, hoor! Dat wil ik wel, ik houd van kaas.

Vandaag aten we ook zelfgemaakte, krokant gebakken aardappelschijfjes erbij.


Ja, het was ècht een feestje op ons bord, een feestje aan tafel èn een feestje voor in je buik!
Hoe maken jullie je salade klaar?

Geen opmerkingen: