zondag 31 januari 2016

Healthy amandelkoekjes met jam

Mmmm.... Deze koekjes zijn zo lekker! Zo healthy! Er zitten geen dierlijke producten zoals boter, eieren of melk in. Lekker snel klaar! En ik maakte ze helemaal biologisch.
Wat wil je nog meer?
Okay: nog een voordeel: ik kan mijn jam lekker gebruiken... 
anders komen mijn kelderplanken nooit leeg....;).
Ik deel het recept van deze lekkere koekjes graag met jullie.
Het oorspronkelijke recept komt uit het Leven Lang Fit kookboek.

Amandelkoekjes met jam

Ingrediënten:
  • 150 g amandelen (of amandelmeel)
  • 150 g havermout
  • 225 g volkorenmeel of havermeel
  • 1 tl gemalen kaneel
  • 185 ml ahornsiroop
  • 185 ml zonnebloemolie
  • snufje zeezout
  • 1/2 pot jam

Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 170 C. Het gemakkelijkst om het 'deeg' te maken is om een keukenmachine of foodprocessor te gebruiken. Maal eerst de amandelen fijn tot amandelmeel. Doe daarna de havermout in de keukenmachine en voeg daarna het meel en de kaneel toe. Je hebt nu alle droge ingrediënten fijngemalen, voeg een snufje zout toe. Doe nu de ahornsiroop en de zonnebloemolie bij het droge mengsel. Schakel de foodprocessor even aan en uit.
Haal het deeg eruit.
Maak je handen nat en vorm het deeg tot balletjes die even groot zijn als een walnoot. Leg de deegballetjes op een bakplaat met bakpapier bekleed en maak er een 'duimpotje'  van. 
De kuiltjes in het deeg vul je met jam. Ik gebruikte vijgenjam, stoofperenjam en bramenjam. Bak de koekjes 12 - 15 minuten in de voorverwarmde oven tot ze licht goudbruin zijn. Laat ze iets afkoelen.
Mmmmm!  Geniet ervan!

 

Geen opmerkingen: