woensdag 27 januari 2016

Haarverzorging: haarmasker en lotion maken

De laatste jaren heb ik best dun haar. Dit is gekomen na het op de wereld zetten van mijn kinderen. Zij zijn alle vier gezegend met prachtig, dik haar: glanzend en gezond. Bij mij lijkt het alleen maar minder te worden. Ik kamp met haaruitval, krijg inhammen en het is gewoon dun!  Verven en blonderen doen hier op termijn niet veel goeds aan.....
Laatst heb ik m'n haar kortgeknipt  en kwamen m'n krullen nog niet tevoorschijn! Nu ga ik me lichtelijk zorgen maken. En daar krijg ik weer.....  juist, ja: grijze haren van!

Het is tijd voor wat meer aandacht voor mijn eigen haardos...
Een natuurlijk haarmasker met ei, daar ga ik mee beginnen. En dat is niet zo moeilijk! Alleen even de tijd ervoor nemen.
Ik heb eieren in overvloed, want mijn kippen leggen nog steeds elke dag. En laat ei nu net heel voedend en gezond voor je haar zijn. Er zitten veel B-vitamines in, die de groei bevorderen.
Ik maak een maskertje van ei met olijfolie en honing.
Ik klop 1 ei los.
Doe daar 2 eetlepels olijfolie door en een halve eetlepel honing.
Ik klop er een samenhangend mengsel van en doe dit in mijn haar. Laat dit gerust een half uur tot een uur inwerken. Pak je hoofd in met aluminiumfolie, zodat de ingrediënten goed in je haar kunnen trekken.


Daarna was je het er voorzichtig uit. Gebruik niet te heet water, anders gaat het ei nog stollen.
Was je haar met een milde shampoo.
Ik ging met natte haren naar bed, maar de volgende ochtend vond ik mijn haar lekker zacht en het léék er ook wat dikker uit te zien.....  jahaa, zo'n maskertje doet vast wonderen ;)

Maar dat mijn haar dikker wordt, kan ook komen door mijn speciale groei-haarlotion. Die maakte ik twee maanden geleden.
Dat klinkt goed, hè? Een groei-haarlotion, gemaakt van brandnetels. Ik ben deze lotion aan het uitproberen,  maar weet alleen niet zo goed hoe ik resultaat moet meten ......
Ik heb niet alle haren van mijn hoofd geteld....

Maar goed...... wat heb ik gedaan? 
In de herfst heb ik, met het weghalen van het onkruid uit mijn moestuin, brandnetelwortels 'geoogst'. Die bezitten, net als de hele brandnetelplant eigenlijk, goede eigenschappen. In mijn favoriete kruidenboek* vond ik een recept brandnetelworteltinctuur, voor een gezonde, goed groeiende haardos. Het voorkomt kaal worden.
Èn het werkt tegen roos. Daar heb ik dan weer géén last van, maar je kunt ook niet alles hebben ;)

Ik oogstte de brandnetelwortels. Dunne, gele en heel taaie wortels. Ik maakte ze schoon, goed schoon. Zo zien ze eruit ->
Ik sneed ze fijn en deed ze daarna in een flesje, overgoot ze met graanjenever 40%.
Dit heb ik 14 dagen op een warme plek laten trekken.
Daarna zeefde ik de brandneteltinctuur en schonk hem over in twee schone, kleine flesjes. Eén voor in de badkamer boven en één voor beneden in de la bij mijn make-up-spullen.

Ik probeer de lotion regelmatig te gebruiken (en vergeet het ook regelmatig). Ik doe dan wat druppels in mijn haar en op mijn hoofdhuid.

Vooral bij mijn voorhoofd, daar waar ik zogenaamde inhammen begon te vermoeden. Daar masseer ik de lotion in. Ik moet erbij vermelden dat ik deze tinctuur niet echt lekker vind ruiken. Ik vind het naar een soort tabak ruiken. Maar eenmaal in je haar, ruik je dat niet en niemand heeft nog gezegd dat ik stink....
Nee, sterker nog.... ik heb het idee dat het begint te werken.
Ik krijg een dichte, zachte en mooi glanzende haardos.
Nu niet meer teveel stylen......
En mijn kapster eens vragen of zij ook ziet, wat ik denk te zien.... ;)



*"Gezondheid uit de apotheek van God", door Maria Treben



















Geen opmerkingen: