zondag 1 november 2015

Zelf calendulazalf maken





Deze zomer heb ik voor het eerst zelf zalf gemaakt: Goudsbloemenzalf oftewel Calendulazalf!
De Latijnse naam van goudsbloem is: Calendula officinalis.
De goudsbloem is een bloedzuiverende plant. Ze reinigt en stimuleert de bloedsomloop en bevordert het genezingsproces bij (brand)wonden. Volgens het boek van Maria Treben "Gezondheid uit de apotheek van God" laat goudsbloemzalf spataderen verdwijnen (nou, die heb ik niet, dus dat scheelt...), littekens vervagen en het helpt uitstekend tegen voetschimmel (die heb ik wel, dus dat ga ik proberen!). Dat het goed helpt tegen brandwonden heb ik in de zomer uitgeprobeerd. Ik had een tweedegraads brandwond op mijn hand en met heel veel smeren, trok de blaar gewoon weer in en mijn huid werd weer glad. Er kwam twee dagen later nog een klein velletje af, maar ik heb er geen litteken aan overgehouden.
Het helpt ook goed bij snij- en schaafwonden.
In vergelijking met andere mensen heb ik geen snelle wondgenezing, dus een smeerseltje erop, is geen overbodige luxe!

De zalf stond al langer op mijn to-do-list en ik moet zeggen: het is goed gelukt!
Ik plukte in de zomer, op een warme, zonnige ochtend, goudsbloemen....  ik plukte véél goudsbloemen, ik plukte héél véél goudsbloemen. En ik kreeg gezellig hulp van mijn gezin. Alleen de bloemblaadjes verzamelden we. Enkele bloemen met steel, mochten in een vaasje. Vervolgens liet ik de bloemblaadjes in de vensterbank, op een groot dienblad drogen in de zon.
Je kunt de blaadjes nu meer dan een jaar bewaren.
Een deel van de bloemblaadjes overgoot ik met olie. Dit heet macereren wat betekent: 'weken in olie'.  Je krijgt dan een maceraat oftewel geïnfuseerde olie. Dit liet ik ongeveer 3 weken trekken op een warme, zonnige plaats. Ondertussen ging ik met vakantie.....
En na de vakantie heb ik vervolgens van het maceraat zalf gemaakt, met bijenwas.
Ik heb het idee en heel veel informatie van dit blog  afgehaald.

In gekochte zalf zitten heel veel toegevoegde ingrediënten met bizarre namen. Waar het allemaal goed voor is? Nu: houdbaarheid, kleur, geur, smeerbaarheid. Maar zo'n zalfje is verre van natuurlijk. Voorbeeldje: zalf speciaal bedoeld voor een droge huid, bevat heel vaak alcohol. En laat alcohol nu net 'uitdrogend' werken. Om maar te zwijgen over alle andere toegevoegde stoffen.
Nee, mijn zalf bevat maar drie ingrediënten!!
Hoe puur wil je het hebben?!

Maar mijn twee potjes zalf zijn nu zo goed als op, dus ik maak weer Calendulazalf!


Calendulazalf


Benodigdheden:
  • goudsbloemen
  • draagolie
  • bijenwas
  • etherische olie
Hoe maak ik het klaar:
Eerst iets meer over de ingrediënten:
Het eerste ingrediënt zijn de goudsbloemen. Ik heb nog twee potten met zongedroogde bloemblaadjes staan, maar ik heb ook nog een potje maceraat staan. Hiervoor heb ik biologische zonnebloemolie gebruikt en vervolgens heb ik de bloemblaadjes eruit gezeefd.....  Je kunt ook kiezen voor een ander soort olie. Amandelolie gebruik ik tegenwoordig ook vaak: voedend en verzorgend. Elke olie heeft bepaalde positieve eigenschappen, die weer meewerken in de zalf. Voor meer informatie hierover zie mijn blog over calendula-olie (klik)
Dit is in ieder geval de basis voor mijn nieuwe zalf!!

Het tweede ingrediënt dat ik nodig heb, is bijenwas.
Dit is het bijproduct wat bijen maken in hun korf of kast.
Als een imker het bijenvolk inspecteert, kan er wat bijenwas afgebroken worden en soms doet de imker dit bewust omdat de bijen op een verkeerde plek zijn gaan 'doorbouwen'....
Maar goed, op de wijktuin staan in een hoekje ook een aantal bijenkasten van twee imkers. Heel handig voor de bestuiving! De kinderen en andere tuinders zaaien dan ook weer  (bijen)bloemen. Een win-win situatie dus.

Toen ik de imker een keer tegenkwam en haar vroeg hoe ik aan bijenwas kon komen, gaf ze me gelijk een stukje was, wat ze anders zou weggooien. Sindsdien verzamelt ze voor mij. Aan het eind van een seizoen, kunnen er soms hele ramen over zijn met daarin bijenwas. Ik kan het wel gebruiken.
Ik word hier heel blij van en vindt het een mooi voorbeeld van goede, locale samenwerking. En natuurlijk heeft de imker al een potje zalf gekregen!
Wil je dit ook proberen en ken je geen imker bij je in de buurt? Je kunt natuurlijk ook bijenwas kopen in mooie stukken (zoals die vellen waar je kaarsjes van kan maken) of bestellen op internet. 
Inmiddels ben ik zelf imker geworden en heb ik was in overvloed. Kijk in mijn winkeltje als je dit ook nodig hebt en wilt kopen.

En het derde ingrediënt dat ik gebruik is een etherische olie. Ik gebruik lavendelolie wat als eigenschap heeft dat het ontspannend werkt. Goed voor in mijn zalf! Al zijn het maar enkele druppels die erin gaan...


Goed, de bijenwas, die erg licht weegt,  rasp ik fijn. Ik heb de verhouding gebruikt van 6 : 1. Zes delen calendulea-olie, 1 deel bijenwas. In mijn geval was dit: 78 ml olie en 14 g bijenwas. Dit is een goed smeerbare zalf. Je kunt ook de verhouding 1 : 4 nemen, de zalf is dan behoorlijk dik. Natuurlijk kun je elke verhouding er tussenin nemen.

De bijenwas voeg ik toe aan het maceraat wat ik samen au-bien-marie verwarm. Dit doe ik door het in een klein pannetje op mijn stoompan te zetten. Door de hete stoom verwarmt de olie en de  bijenwasrasp smelt.
Ondertussen moet je goed blijven roeren! Bij mij duurde het bij deze hoeveelheid een kwartier 
voordat de bijenwas volledig vloeibaar was.


Dan moet je de zalf van de hittebron afhalen en een klein beetje laten stollen.
Pas op! Dit kan wel weer erg snel gaan.
Deze keer was ik van plan de vloeibaar gemaakte zalf nog een keer te zeven.
De vorige keer zaten er zwarte spikkeltjes in de zalf, wat bijenrestantjes bleken te zijn......
Maar dat zeven, met een soort kaasdoek, zag er vreemd uit. Ik was bang dat ik veel te weinig bijenwas overhield, dus heb ik het er maar weer aan toegevoegd. Met als resultaat dat de zalf niet mooi goudkleurig eruit ziet, maar iets minder mooi zachtgeel

Ik voegde 7 druppels etherische lavendelolie toe. Met name voor de geur en de ontspannende werking. Je kunt hier natuurlijk ook voor een andere etherische olie kiezen, waardoor je een andere werking krijgt.
Doe de zalf in goed schoongemaakte, met heet water nog even nagespoelde, potjes.

Et voilà!




Toch mooi, deze zalf?! En het smeert heerlijk!

De calendulazalf is 4-6  maanden houdbaar op een koele plek. 
Zo kan ik de winter door komen en lekker blijven smeren!




Geen opmerkingen: