maandag 21 oktober 2019

Indiaas doordeweeks!

 
"Eten we dit vaker?", "Kunnen we dit nog een keer eten deze week?"...... "Applaus voor de kok!"
Dat zijn woorden die ik niet vaak hoor aan tafel. Wat een enthousiaste reacties!!
Laat ik dan maar delen wat we aten en hoe ik het klaarmaakte.



We aten namelijk Indiaas!  Ik vind de Indiase keuken een heerlijke keuken met fris-pittige of fris-zoetzure gerechten. Mijn Indiase maaltijd vanavond bestond uit: 

pompoencurry, komkommerraita en zelfgebakken naanbrood. Vooral het naanbrood lokte de positieve reacties uit, maar de combinatie was zeker geweldig!

Zal ik alle drie de recepten dan maar delen?!



Pompoencurry

        vooor 4-6 personen

Ingrediënten:
  • 250 g rode of groene linzen
  • 600 gram pompoen (uit eigen tuin)
  • 2 kleine uien
  • 3 e.l. olijfolie
  • 3 e.l. milde groene currypasta (bio)
  • 300 ml gezeefde tomatensaus
  • 150 ml groentebouillon (groentebouillonpoeder uit een potje)
  • 150 ml dikke, biologische yoghurt
  • 3 e.l. verse munt

Hoe maak je het klaar:
Kook de linzen in een pan met ruim water in ongeveer een half uur tot drie kwartier, gaar. Giet ze af.
Maak de uien en pompoen schoon en snijd ze in kleine stukjes. Fruit de uisnippers 4 minuten en voeg dan de currypasta toe. Fruit dit twee minuten mee. Voeg dan de pompoen toe en fruit dit weer enkele minuten. Voeg dan de tomatensaus en de bouillon toe en laat het geheel 15 minuten smoren op een halfhoog vuur. 

Roer de linzen erdoor en warm nog 5 minuten door.
Schep de yoghurt en de munt erdoor en serveer.  Mmmmm.....


Naanbrood  

     voor 8 stuks
 
Ingrediënten:
  • 200 g bloem
  • 180 g volkoren meel
  • 20 g wijnsteenbakpoeder
  • 1/2 tl versgemalen zeezout
  • 250 g biologische volle yoghurt
 
 
Hoe maak ik het klaar:
Dit is zo eenvoudig te maken en het is zó'n leuk werkje om te doen! Het recept en idee heb ik van dit blog van Pauline.  Mijn dochters boden spontaan hun hulp aan en bakten de naanbroden voor me af. De voorverpakte naanbroden uit de supermarkt bevatten naast de nodige ingrediënten ook suiker, een conserveermiddel en een broodverbetermiddel... jammer!  Deze naanbroden maakte ik van 4 ingrediënten....
Okay... het deeg dan èn daar was ik het zout in vergeten, maar toch!!
 
Roer de droge ingrediënten door elkaar en voeg dan de yoghurt toe. Maak van het geheel een deeg, wat koel en niet te plakkerig is. Verdeel de deegbal vervolgens in 8 kleinere ballen. Deze druk je plat en rol je tot een dunne, ovaalvormige lap deeg uit. Gebruik hiervoor een bakpapiertje, zodat je het gemakkelijk kunt loshalen van de ondergrond.
Verhit ondertussen een grillpan zo heet mogelijk.
En maak nu de kruidenolie
 

Kruidenolie bij Naanbrood

Ingrediënten:
  • 50 ml olijfolie
  • 1 teentje knoflook
  • 1 tl currypasta
  • 1 tl karwijzaadjes

Bestrijk de platte broodjes met de kruidenolie en bak ze in de grillpan 2 minuten. Doe dit met de andere kant hetzelfde. Et voilà! Klaar is je naanbroodje!

Heerlijk bijgerecht, het past bij allerlei curry's.
Je eet het met je handen en doopt het in de curry.
 
En erbij eten we.....



Komkommerraita

Ingrediënten:
1 komkommer
1 dl dikke yoghurt
1 e.l. peterselie of munt
1/2 tl zeezout

Hoe maak ik het klaar:
Schil de komkommer en rasp hem op een grove rasp.
Druk het vocht er zoveel mogelijk uit.
Voeg de yoghurt en het zout toe. Snijd de verse kruiden fijn en voeg toe. Je kunt evt. ook gedroogde munt gebruiken.
Een heerlijk verfrissend bijgerecht. Past bij allerlei soorten curry's.
Eigenlijk kun je dit beter van twee komkommers maken. Dat was in ieder geval de tip van mijn kinderen, want ze vonden het super lekker en het was (te) snel op.

Het smaakte fantastisch, maar dát heb ik geloof ik al eerder genoemd..... 
Dit was onze Indiase maaltijd, op een gewone, doordeweekse dag.
Zoveel werk was het eigenlijk niet. En we smulden ervan!
Deze houden we erin!!  ;)

Geen opmerkingen: