donderdag 22 oktober 2015

Zelf kruidenthee maken

Ik ben dol op kruidenthee en drink dit op vaste tijden. Sinds ik weet  dat er in gewone thee cafeïne zit (evenals theïne en looizuur), ben ik gestopt met dat te drinken. Ik ben overigens nooit begónnen met koffie drinken, dus waarom zou ik wel dezelfde stoffen binnen willen krijgen??!
Niet dus... .
De wereld van de kruidentheeën is enorm groot en heeft vele mogelijkheden. En het is zo gemakkelijk om zelf te maken, zo simpel. Hetzelfde principe als keukenkruiden drogen: het meeste werk is het plukken en verzamelen!

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met vlierbloesem te drogen voor thee in de winter. Dit was lekker om te drinken (vonden de kinderen ook) en het is ook nog eens weerstandsverhogend. Wàt griepprik? Gewoon elke dag een kopje vlierbloesemthee drinken!

Vorig jaar had ik ook wat kamille gezocht en wat munt gedroogd. Dus naast een volle pot gedroogde vlierbloesemthee, die helaas al begin februari op raakte, had ik nog wat smaakjes. Dit jaar wil ik de winter door komen met allerlei soorten thee.
En er zijn, wat ik al schreef, vele mogelijkheden.

Het grappige is dat mijn kinderen gewoon meedoen en eigenlijk hoor ik ze zelden over het theesmaakje klagen.
Vooruit, als je toch een beetje moet hoesten, mag er wel wat honing in. Maar het ligt er maar aan waar je kinderen aan laat wennen.....

Dit jaar is mijn pot vlierbloesem, wat je echt in het voorjaar moet oogsten, al vol.
Ik heb weer een bodempje kamillebloempjes. Gewoon van tijdens een fietstocht langs de weg geplukt. Ik ben er niet speciaal voor op uit geweest, dan had ik vast meer gehad.
Nu ben ik nog volop bezig om brandnetels te verzamelen. Dat is zowel in het voorjaar als ook nu, de geschikte tijd ervoor.
Ik vond nog munt in de kruidentuin van de wijktuin.  Daar plukte ik van om te drogen. Ik had er al heerlijke muntsiroop van gemaakt, maar munt woekert en groeit maar door, dus er is genoeg.

En ik heb 'per-ongeluk'-thee. Ik heb namelijk in de zomer heel veel goudsbloemenblaadjes gedroogd met de bedoeling daar calendula crème van te maken. (Dit ga ik deze week weer doen, lees straks maar mee). En ik heb nu gelezen, dat je daar ook prima thee van kunt drinken. Leuk he?
Ik heb het net uitgeprobeerd. Eerlijk gezegd zit er geen uitgesproken smaak aan, maar het is goed te drinken en vast goed voor de gezondheid.






Natuurlijk kun je ook citroenmelisse als thee drinken. Vers of gedroogd.
Het keukenkruid salie, wat nog volop groeit in mijn kruidentuintje, is ook geschikt om als thee te drinken. De smaak valt misschien wat tegen, maar het werkt.
In het voorjaar bijvoorbeeld had mijn jongste zoon keelontsteking wat gepaard ging met koorts. (Ja, ja, mijn vlierbloesemthee was al lang op......  ;)) Na zijn eerste antibiotica kuur, kwam het terug. Ik ging er over lezen en kwam uit bij salie. Salie werkt heel goed tegen keelontsteking, tandpijn etc. Ik liet hem gorgelen met afgekoelde saliethee en liet hem een kopje drinken: de koorts verdween. Na een paar dagen was hij helemaal opgeknapt en gezond.

Het gaat te ver om van alle kruiden op te schrijven wat de geneeskrachtige werking ervan zou zijn.
Ik heb een super inspirerend boek (gewoon te koop bij bol.com) waar ik enthousiast over ben. Het heet "gezondheid uit de apotheek van God", geschreven door Maria Treben.

Hoe zet je kruidenthee?

Kruiden doe je in een speciaal kruidenbuiltje of thee-ei en hang je in je kopje of theepot.
Breng water aan de kook en zorg ervoor dat je het water kokend heet over de kruiden giet. De kruiden kunnen zo optimaal hun smaak afgeven. Je kunt het drinken met de kruiden er nog in, of als je de kleur van je thee goed vindt, haal je de kruiden er uit. Soms kun je de kruiden dan nog eens gebruiken. Dit lukt bij vlierbloesem prima, bij brandnetel niet.
Wist je trouwens dat je groene thee nooit op deze manier moet bereiden? Groene thee wordt heel erg bitter bij 100 graden, laat het water minstens afkoelen tot 80 graden.



Hoe maak je kruidenthee?

Nou, dit is zo simpel om te doen, dat ik me afvraag waarom niet meer mensen zelf thee maken. Het schap in de Natuurwinkel staat vol met kruidentheeën. Zie je die prijs voor brandnetelthee?
Je bedenkt eerst welke kruiden je wilt gebruiken voor thee. Vervolgens zoek je ze op en pluk je ze.
Bij vlierbloesem pluk je de bloemschermen.
Bij kamille pluk je de bloempjes met steeltjes er nog aan (let trouwens op: je hebt twee soorten kamille groeien. De kleine kamille, met een bol hartje is de 'goede' kamille. Deze geurt ook sterk. Je hebt ook een grotere bloem, met een plat hart en zonder geur. Dit is degene die je niet moet hebben!)
Bij brandnetel pluk je de top van de plant met de twee bladeren daaronder.
Bij munt en citroenmelisse pluk je takken, van gelijke lengte.
Bij salie pluk je de bladeren, evt. aan een takje.
Het plukken kun je het beste doen als het droog is, op een zonnige dag.
En natuurlijk pluk je geen kruiden langs een drukke snelweg of een uitlaatgebied voor honden. Maar dat spreekt voor zich....
Vervolgens was je de kruiden.

Bind de kruiden in bosjes en hang ze op een droge, zonnige of warme plek te drogen.
Ik deed dit meestal gewoon in de woonkamer, voor mijn raam op het zuiden, aan de gordijnkabel.
Met een droogkasje kun je kruiden ophangen, takje voor takje, zoals hier op de foto.
Of, met een droogkast met regelbare temperatuur en lades, kun je de kruiden uitspreiden en de gebruiksaanwijzing volgen.

Het drogen gebeurt redelijk snel. Neem voor methode één en twee ongeveer twee dagen en met een droogkast met instelbare temperatuur is het ongeveer drie uur. Het ligt eraan hoeveel je te drogen hebt en hoeveel vocht de planten nog bevatten.

Maak daarna de kruiden fijn, verwijder evt. takjes en bewaar ze in luchtdicht, afgesloten potten.
Zo kom je de winter wel door, toch?!






 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen: