zaterdag 3 oktober 2015

Paddenstoelen drogen

Deze week stond er 'kruiden drogen' op mijn 'to-do-list'. Soms loopt het anders...... ik scoorde bij de AH bio oesterzwammen en bij de Hoogvliet bio champignons voor de helft van de prijs.

Ik verzon er deze week geen recept bij, dus dan iets anders bedenken:
paddenstoelen drogen!

Een uurtje nadat de ik mijn droogkasje aanzette, begon het in de kamer heel aards te ruiken. Een echte bosherfstgeur!
Na 3 uur haalde ik de eerste stukken eruit. Na 4,5 uur waren alle paddenstoelen klaar.
Twee doosjes waren verworden tot anderhalf potje!

Even voor de duidelijkheid. Ik ben erg blij met mijn droogkast, maar ook in de oven kun je je uitleven met groentes en fruit drogen. Voor paddenstoelen zet je de oven op 50 graden, je laat de ovendeur op een kier staan, zodat het vocht weg kan en dan maar wachten.
Als je net als ik, nog even wil wachten met de kachel aanzetten (het is nog maar begin oktober..... huh?!), kan zoiets net even wat warmte schelen. Hoewel het nu niet direct veel goedkoper is.

Wat kun je doen met gedroogde paddenstoelen?
Bewaar ze op een luchtdichte, droge plaats en ze zijn heééél lang houdbaar.
Wil je ze gebruiken, bijvoorbeeld in een winters stoofpotje, dan week je ze even in wat water. Gooi het weekwater niet weg en voeg zowel paddenstoelen als het weekwater toe voor een krachtige smaak in stoofpotje, soep of iets dergelijks.

Ik heb dit jaar twee keer zelf groentebouillonpoeder gemaakt. Erg leuk, maar nog niet helemaal goed naar mijn smaak (en van de kritische consumenten hier in huis). Ik wil iets gaan maken wat een goede vervanger is voor die instant cup-a-soup zakjes. Dat is soms wel lekker makkelijk, maar er zit ook zoveel rommel in....

Geen opmerkingen: