maandag 26 oktober 2015

Keukenkruiden bewaren

Het is fijn om de kruiden, die in de zomer zo overvloedig en weelderig groeien, ook in de winter te kunnen gebruiken. Zonde als je ze dan zou moet kopen.

Als je het nog niet wist: je kunt allerlei soorten kruiden bewaren!
Kies voor invriezen of drogen....

Kruiden invriezen

Je kunt eigenlijk alle kruiden op de volgende manier invriezen:....
Je maakt ze goed schoon en je hakt ze heel fijn. Vervolgens is het handig om ze in deelblokjes te kunnen gebruiken..... Neem hiervoor een leeg ijsklontjesbakje.  Vul dit met de kruiden, druk goed aan en schenk er daarna nog zoveel water bij als mogelijk is. En dan..... klaar om in te vriezen. Na een dag kun je de blokjes eruit halen (heel klein beetje ontdooien) en in een diepvrieszak of bakje overdoen.  Ze blijven ongeveer een half jaar goed!
Je kunt ook zelf een kruidenmix maken en invriezen. Kies datgene wat je vaak gebruikt, in je favoriete gerecht.... Of je maakt een Italiaans kruidenmixblokje met tijm,  oregano, marjolein, rozemarijn, ......
Voor gebruik kun je het bevroren kruidenklontje gewoon aan je eten toevoegen. De smaken komen vanzelf vrij....

Kruiden drogen

Kruiden lenen zich er heel goed voor om te drogen. Dit is super makkelijk en bij het bewaren kost het verder geen extra energie, zoals bij een diepvries.....
Alleen peterselie, selderij en maggi kun je beter invriezen, drogen gaat niet lukken!

Hier mijn trots: twee keukenlades vol kruiden en specerijen  op alfabetische volgorde...  (nou, zeg!)
Hoewel ik vorig jaar 4 potjes oregano vol had, heb ik dit jaar geen nieuwe voorraad....
In mei is het de beste tijd om oregano te plukken en dat heb ik nagelaten. Nu moet ik wat. Dus vandaag nog maar wat takjes geknipt met de mooiste blaadjes eraan. Die kan ik nog wel drogen voor een potje vol.
En hoewel ik veel tijm heb gebruikt om hoestsiroop te maken, is tijm in gedroogde vorm ook bijna op. Gauw nog een voorraadje drogen voor de winter.

  Hier mijn laurierstruikje!
Wat krijgt die veel blaadjes, ook maar drogen.....
Laurier kun je trouwens gewoon in een bakje leggen, deze blaadjes drogen vanzelf in.

Net als het zelf maken van thee, is het drogen van keukenkruiden erg makkelijk. Pluk de kruiden. Ga ervan uit dat je drie tot vijf keer zo weinig overhoudt. Was ze en droog ze weer.
Heb je een droogkasje? Fijn, dan ben je zo klaar! Leg ze neer en stel de temperatuur in, het kost je dan ongeveer 3 uur.
Oregano in mijn droogkasje
Tijm op een lade in mijn droogkasje




















Knip anders je kruiden met een langere steel, bind ongeveer 10 tot 12 takjes bij elkaar met een touw. Hang ze op een warme en droge plaats te drogen. Na een dag of drie zijn de kruiden genoeg gedroogd. Ris de blaadjes van de steeltjes af, maak ze evt. kleiner en bewaar de kruiden in luchtdicht afgesloten potjes. Ze blijven wel een jaar goed!
                                                                                                                                                                                                                                                                

Geen opmerkingen: