vrijdag 25 september 2015

Wortelloofsoep

Wortelloof.... groenteafval?! Nee, hoor... 
 Wist je dat je naast de wortels, ook het wortelloof prima kunt eten? Het is een rare gedachte
 dat je van een eetbare plant, maar één deel kunt eten en dat het andere deel oneetbaar 
of zelfs giftig zou zijn. Dat is - enkele uitzonderingen daargelaten - onzin! 
Ik ben er vóór om zo min mogelijk weg te gooien.

Ik heb wortels in mijn tuintje staan,  soms oogst ik alleen het loof.
Van verschillende wortels een paar takjes.
En daar kun je dus prima soep van maken!
Of pesto:  klik!

Als je in de winkel een bos wortels koopt, heb je ongeveer 250 g wortelloof erbij.
Precies genoeg voor het volgende recept!


Wortelloofsoep

    voor 6 - 8 personen

Ingrediënten:
  • 250 gr wortelloof
  • 4 aardappels
  • klontje boter
  • 2 uien
  • 2 liter water
  • 4 el bouillonpasta of tuinkruidenbouillonblokjes 
  • 2 teentjes knoflook
  • nootmuskaat
  • zeezout
  • versgemalen peper

Hoe maak ik het klaar:

Was het wortelloof, verwijder de dikke, lange stelen en snijd alles heel fijn. Schil de aardappels en snijdt ze in kleine blokjes.
Smelt de boter in een grote soeppan. Bak hierin de ui een minuut.. Voeg het wortelloof toe en de aardappelblokjes. 
Bak dit een paar minuten. Voeg dan 2 liter water toe met de bouillonblokjes. 
Laat alles op een zacht vuur trekken. Voeg daarna de uitgeperste knoflook toe en 
breng op smaak met nootmuskaat en de versgemalen peper en het zeezout.
Serveer er brood met kruidenboter of getoast brood bij.

Je kunt dit als maaltijdsoep serveren, maar vooraf of bij de lunch smaakt het ook lekker.

Eetse....
Er staan nog wortels genoeg in mijn tuin.
Deze eenvoudig soep smaakt prima!


Geen opmerkingen: