vrijdag 25 september 2015

Augurken


Nog even op de valreep, voordat het weekend goed begint, mijn -bijna- laatste augurken inmaken.
Ja, ja..... van vier planten die lukraak door m'n moestuintje slingeren, heb ik nog een heleboel augurken gehaald. Dus vanavond potje nummer 14 of 15 (ben de tel kwijt geraakt) inmaken.



Augurken inmaken is heel eenvoudig, maar niet zo voor de hand liggend. 
In de supermarkt koop je immers geen verse augurken.
 Trouwens... inmaakkruiden verkopen ze ook niet meer, maar dat maak je gewoon zelf.

Al maak je zelf misschien geen augurken in, ik zal toch even beschrijven wat ik heb gedaan.

Augurken inmaken

   voldoende voor zo'n 6 potjes

Ingrediënten:
  • augurken (zoveel als je hebt of neem een kilo)
  • 500 ml (kruiden)azijn
  • 500 ml water
  • 140 g rietsuiker
     inmaakkruiden
  • 1/2 tl dragon
  • 1/2 tl dillezaden
  • 1/2 tl korianderzaad
  • 1/2 tl pittig paprikapoeder
  • 1/2 tl mosterdzaad
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 takjes gedroogd venkelgroen

Hoe maak ik het klaar:
Was allereerst de augurken en zet ze een nachtje weg in zout water. 
Hierdoor worden ze zachter.
Meng het water met de azijn.  Voeg daar de rietsuiker aan toe en breng dit aan de kook.




Voeg de inmaakkruiden toe plus de laurierblaadjes en takjes venkelgroen.


Doe op het laatst de augurken in de pan en kook ze even mee.

Mijn ervaring is dat wanneer je rauwe, onverwarmde augurken in de potjes doet, 
de deksels niet vacuüm trekken, waardoor je ze niet kunt bewaren. De augurken gaan zelfs gisten.

Zorg bij inmaken altijd voor brandschone potjes, anders doe je alles voor niks. 
Hierover een andere keer meer.

Prop letterlijk de augurken in de potten en schenk ze tot de rand toe vol met de kruidenazijn. 
Zet ze daarna op de kop weg.


              Ik ben blij met de glasstiften van de Xenos, daardoor hoef ik geen etiketjes meer te gebruiken.

Laat de kruiden en het zoetzuur zes weken intrekken......en voilà:
 je eigen ingemaakt augurken zijn klaar.

Ik heb in ieder geval genoeg potjes voor een jaar....;) 

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ziet er heerlijk uit, maar wel een lang proces!

Unknown zei

Ziet er heerlijk uit, maar wel een lang proces!